אמנם נולדת אחרי חנוכה, מיד אחרי , אבל הארת החג מתנוצצת היטב בשמך.
מאיר אור זה לא כפל מיותר יש פה חידוש מאיר אור- ולא מאיר חושך.
כלומר,
הארה חזקה מידי ,לא מאוזנת, לא מווסתת - יכולה להחשיך ולא להאיר
למשל כמו שהיה בסדום ואולי גם במכת החושך
1.מאיר חושך הוא מכת סנוורים-
וְאֶת הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר פֶּתַח הַבַּיִת הִכּוּ בַּסַּנְוֵרִים מִקָּטֹן וְעַד גָּדוֹל וַיִּלְאוּ לִמְצֹא הַפָּתַח: (שם,שם,יא)
בסנורים. מכת עורון:(רש"י,שם)
סנוורים-אולי מילה מורכבת מ "סנה"(קוץ דוקר) ו-"אור".מובן המילה יהיה ,איפא:ניקור עיניים.(רש"ר הירש,שם)
...סנוורים הוא מחלת עיניים הנקראת קאטארקט והיו הולכים ומשמשים ודורסים איש את אחיו כדרך העיוורים(ילקוט מעם לועז,שם)
עֹשֶׂה מַלְאָכָיו רוּחוֹת מְשָׁרְתָיו אֵשׁ לֹהֵט(תהילים קד,ד)
מדוע הוכו דווקא בסנוורים?
אנשי סדום לקו איפא בעיוורון מפני האור החזק שהמלאכים כבני א-לוהים עשוים ממנו(עולם התנ"ך,שם,פרופ' משה ויינפלד)
כדי שלא ימלט גם אחד מהם באותה הלילה,ולא למחרת כצאת לוט וביתו מן העיר שלא ירדפו אחריו עד צוהר וימלטו גם המה בראותם האש סביבותיהם.וכך קרה למצריים שהיה מאפל סביבם עד שטבעו בים (תורת הא-לוהים, רי"שר, שמואל יצחק רג'יו)
לוט יושב בערב בשער סדום-יושב ב'ערב' ערב-לשון ערבוב- כשהראיה לוטה בערפל.בעוד אברהם יושב "כחום היום"-ראייה מוארת .אנשי סדום הרשעים מקיפים את ביתו של לוט "טרם, ישכבו, ואנשי העיר אנשי סדם נסבו על-הבית"- המלאכים מכים בסנוורים את ראייתם הפגומה של האספסוף.(רבקה ראש,אתר ברסלב)
2.מאיר אור - בצורה מדודה כמו שה' גנז את האור הגנוז- לצידים לעתיד לבוא:
שתזכה להאיר את יומך ואת חייך באור יקרות
בצורה מדודה
מאיר אור זה לא כפל מיותר יש פה חידוש מאיר אור- ולא מאיר חושך.
כלומר,
הארה חזקה מידי ,לא מאוזנת, לא מווסתת - יכולה להחשיך ולא להאיר
למשל כמו שהיה בסדום ואולי גם במכת החושך
1.מאיר חושך הוא מכת סנוורים-
וְאֶת הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר פֶּתַח הַבַּיִת הִכּוּ בַּסַּנְוֵרִים מִקָּטֹן וְעַד גָּדוֹל וַיִּלְאוּ לִמְצֹא הַפָּתַח: (שם,שם,יא)
בסנורים. מכת עורון:(רש"י,שם)
סנוורים-אולי מילה מורכבת מ "סנה"(קוץ דוקר) ו-"אור".מובן המילה יהיה ,איפא:ניקור עיניים.(רש"ר הירש,שם)
...סנוורים הוא מחלת עיניים הנקראת קאטארקט והיו הולכים ומשמשים ודורסים איש את אחיו כדרך העיוורים(ילקוט מעם לועז,שם)
עֹשֶׂה מַלְאָכָיו רוּחוֹת מְשָׁרְתָיו אֵשׁ לֹהֵט(תהילים קד,ד)
מדוע הוכו דווקא בסנוורים?
אנשי סדום לקו איפא בעיוורון מפני האור החזק שהמלאכים כבני א-לוהים עשוים ממנו(עולם התנ"ך,שם,פרופ' משה ויינפלד)
כדי שלא ימלט גם אחד מהם באותה הלילה,ולא למחרת כצאת לוט וביתו מן העיר שלא ירדפו אחריו עד צוהר וימלטו גם המה בראותם האש סביבותיהם.וכך קרה למצריים שהיה מאפל סביבם עד שטבעו בים (תורת הא-לוהים, רי"שר, שמואל יצחק רג'יו)
לוט יושב בערב בשער סדום-יושב ב'ערב' ערב-לשון ערבוב- כשהראיה לוטה בערפל.בעוד אברהם יושב "כחום היום"-ראייה מוארת .אנשי סדום הרשעים מקיפים את ביתו של לוט "טרם, ישכבו, ואנשי העיר אנשי סדם נסבו על-הבית"- המלאכים מכים בסנוורים את ראייתם הפגומה של האספסוף.(רבקה ראש,אתר ברסלב)
2.מאיר אור - בצורה מדודה כמו שה' גנז את האור הגנוז- לצידים לעתיד לבוא:
כתוב: 'וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי אוֹר וַיְהִי אוֹר' (בראשית א, ג).
אמר רבי יוסי: אותו אור נגנז, והוא מזומן לצדיקים לעולם הבא, כמו שביארוהו,
שכתוב: 'אוֹר זָרֻעַ לַצַּדִּיק' (תהלים צז, יא) ...
ואותו אור לא שימש בעולם חוץ מביום הראשון,
ולאחר מכן נגנז ולא שימש עוד.
אמר רבי יוסי: אותו אור נגנז, והוא מזומן לצדיקים לעולם הבא, כמו שביארוהו,
שכתוב: 'אוֹר זָרֻעַ לַצַּדִּיק' (תהלים צז, יא) ...
ואותו אור לא שימש בעולם חוץ מביום הראשון,
ולאחר מכן נגנז ולא שימש עוד.
רבי יהודה אומר:
אילו נגנז מכל וכל לא היה עומד העולם אפילו רגע אחד,
אלא נגנז ונזרע כזרע זה העושה תולדות וזרעים ופירות
וממנו מתקיים העולם.
ואין לך יום שלא יוצא ממנו בעולם ומקיים הכל,
שבו זן הקדוש ברוך הוא את העולם.
ובכל מקום שעוסקים בתורה בלילה
חוט אחד יוצא מאותו אור גנוז ונמשך על אותם העוסקים בה...
ומאותו היום הראשון לא נתגלה
אבל שימוש הוא משַמש בעולם
והוא מחדֵש בכל יום מעשה בראשית.
אילו נגנז מכל וכל לא היה עומד העולם אפילו רגע אחד,
אלא נגנז ונזרע כזרע זה העושה תולדות וזרעים ופירות
וממנו מתקיים העולם.
ואין לך יום שלא יוצא ממנו בעולם ומקיים הכל,
שבו זן הקדוש ברוך הוא את העולם.
ובכל מקום שעוסקים בתורה בלילה
חוט אחד יוצא מאותו אור גנוז ונמשך על אותם העוסקים בה...
ומאותו היום הראשון לא נתגלה
אבל שימוש הוא משַמש בעולם
והוא מחדֵש בכל יום מעשה בראשית.
(זוהר, פרשת תרומה (מתורגם), ח"ב קמח עמוד ב – קמט עמוד א)
בצורה מדודה
תבונית ,
ובשכל ישר .
ושתזכה לאור הגנוז בעולם בשבילך בבריאות ושמחה ,
בבניית בית חדש
ובשכל ישר .
ושתזכה לאור הגנוז בעולם בשבילך בבריאות ושמחה ,
בבניית בית חדש
ובעשיית רק טוב וחסד.
מאיר אור הרוש= 969=
טוב י-ה-ו-ה לכל ורחמיו על כל מעשיו (תהילים קמה,ט)
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה