1.פתיחה: נולד מחדש
ערב טוב לכולם ותודה רבה שבאתם לשמוח איתנו.
ערב טוב לכולם ותודה רבה שבאתם לשמוח איתנו.
הרבה הפתעות מחכות לכם ולי בערב הזה, מקווה שתיהנו!
ברשותכם, אני רוצה לפתוח את הערב הזה בשיר שאבא שלי חיבר לכבודי ולכבוד המעמד של קבלת עול תורה ומצוות - נולד מחדש.
נוֹלָד מֵחָדָשׁ טַל הרוש
הַיּוֹם אֲנִי נוֹלָד מֵחָדָשׁ
וְיֵצֶר טוֹב בָּא אֶל קִרְבִּי
שְׁנֵי מַלְאֲכֵי אֱלֹקִים הַיּוֹם נִבְרָאִים
שׁוֹמְרִים עָלַי בְּמַעֲלֵה הַדֶּרֶךְ
שֶׁלֹּא אֶמְעַד, שֶׁלֹּא אֶתְעֶה
בִּסְבַךְ יַעַר הַחַיִּים
הַיּוֹם אֲנִי נוֹלָד מֵחָדָשׁ
וּכְמוֹ רוֹאֶה הַכֹּל קְצָת אַחֶרֶת.
דַּעְתִּי עָלַי קְצָת יוֹתֵר מִתְיַשֶּׁבֶת
כְּמוֹ מַרְכִּיב מִשְׁקָפַיִם שֶׁל גְּדוֹלִים
מִתְנַתֵּק מֵרֹאשׁ הַשּׁוּעָלִים. מְחַבְּלֵי הַכֶּרֶם.
מִתְחַבֵּר לִזְנַב הָאֲרָיוֹת. בּוֹגְרֵי הַשֶּׁבֶט.
הַיּוֹם אֲנִי נוֹלָד מֵחָדָשׁ
הַמִּלִּים בְּפִי מְקַבְּלוֹת מַשְׁמָעוּת אַחֶרֶת
כְּמוֹ קַרְיָן חֲדָשׁוֹת רָהוּט בְּמַהֲדוּרַת הָעֶרֶב
שׁוֹקֵל כָּל מִלָּה, מְסַנֵּן, מְשַׁנֵּן, מְדַקְדֵּק בִּלְשׁוֹנִי
מֵהַיּוֹם נְדָרַי תְּקֵפִים, קַיָּמִים וּמְחַיְּבִים
בִּרְכוֹתַי מִצְטָרְפוֹת לְמִנְיָן הַמִּתְפַּלְּלִים
הַיּוֹם אֲנִי נוֹלָד מֵחָדָשׁ
וּכְמוֹ לִפְנֵי יוּ"ד-גִימֶל שָׁנִים
כֻּלָּם מְבָרְכִים, מִתְרַגְּשִׁים, מְאַחֲלִים וּמְחַבְּקִים
וְרַק אֲנִי מַבִּיט בָּרְאִי וְרוֹאֶה אֶת אוֹתוֹ נָעַר הָאֶתְמוֹל
אַךְ יוֹדֵעַ שֶׁהַנְּשָׁמָה שֶׁנָּתַתָּ בִּי, אֱלוֹקַי,
טְהוֹרָה הִיא הַיּוֹם קְצָת יוֹתֵר.
נוֹלָד מֵחָדָשׁ
מְצַפֶּה לַבָּאוֹת
כְּשֻׁלְחָן עָרוּךְ
לְקִיּוּם הַמִּצְווֹת.
2.סרטוני ברכה:
יש כמה אנשים
חשובים ומוכרים
שביקשו לברך אותי
אז בלי יותר מידי הקדמות
נעבור לברכות המצולמות
3.הפתעה מוזיקלית:
מופיע לי בתוכנית
שכעת נעבור להפתעה מוזיקלית שהכינו לי בני הדודים היקרים שלי.
מאסטרו, בבקשה...
4.ברכות:
אני רוצה להזמין כמה מברכים מהקהל:
א. ראשון לברכות אזמין את סבא צביקה היקר , סבא - הבמה שלך.
ב. אזמין כעת את הדודה הגדולה - אחות סבתי - דודה שלי - בבקשה
ג. אזמין כעת את נציגי החברים שלי -אליסף הדסי
ושלומי גולדנברג- לברכה קצרה ולעניין
ד. אני מזמין את חן וניר האחים המתוקים שלי לברך:
אלעד אחינו היקר
מאז שאני זוכרת את עצמי, אתה תמיד היית לצדי.
משתף אותי בהצגות ובמשדרים שלך, מלמד אותי דברים חדשים
ועוזר לי בכל דבר שביקשתי.
אין ספק שאתה מקור לחיקוי והערצה עבורי ועבור ניר.
אלעד, 'האח הגדול' שלנו,
אתה היום נכנס לשלב חדש וחשוב בחיים שלך.
אנחנו בטוחים שתדע להפוך מאח גדול לאיש קטן,
תמשיך להצחיק, לעזור, לחייך , ללמד
והכי חשוב- תמשיך להיות מה שאתה ולעשות את זה הכי טוב שאתה יודע ויכול!
אוהבים אותך תמיד,
חן וניר
ה.ואחרונים-אזמין את הורי היקרים לברך :
אלעד יקר שלנו,
טל:
כשיעקב אבינו מבקש לברך את שני נכדיו- בניו של יוסף-
התורה כותבת "וַיְבָרֶךְ אֶת יוֹסֵף", ולמה? כי לברך את הבנים זה בעצם לברך את ההורים.
והנה ,כולם מברכים ומאחלים ומייחלים ומהללים,
ובעצם כשהם מברכים אותך הם גם כמובן מברכים אותנו.
אנו זוכים לגדל ילד ברוך כשרונות.
מגיל צעיר מאד גילית ענין בכל אומנויות הבמה, הופעות, הצגות, הפקת סרטים, ואפילו משדרי חדשות.
כל נושא שסקרן אותך, מקסמים, דרך תכנות, ועד פוליטיקה, חקרת באופן עצמאי והתמקצעת בו באופן מעורר התפעלות. בעזרת הכשרונות שלך תרמת להווי הכיתה שלך, ולכל אירוע משפחתי הוספת תוכן וצורה משלך.
ליאת:
זכית לגדול מוקף במשפחה המורחבת.
אתה בן בית אצל סבא צביקה וסבתא מיקי, קיבלת שירותי שמרטפות מהדודות שלך ,
שירותי קייטרינג אישיים מסבתא תמי וסבא רפי, ומתנות והפתעות אינספור מכל הדודים שלך.
השבתות אצל סבא וסבתא משני הצדדים, הן חגיגה אמיתית, בה אתה מוביל את בני הדודים שלך בהפעלות, משחקים והצגות.
כנין בכור לשני הצדדים, זכית להביא נחת ואושר לנונו ז"ל שהיה הסנדק שלך, ולנונה שתיבדל לחיים ארוכים בבריאות שלמה.
זכית לשמח את סבתא מוצקי ז"ל, שתמיד אהבה להשתתף בהפקות שלך.
אתה ממשיך לגרום גאוה גם לסבתא עישה , ולסבתא פאני, שיזכו לשנים ארוכות וטובות,
וזכית גם לקבל ברכה מסבא משה ז"ל בערוב ימיו.
כל בני המשפחה שלך, אלה שאיתנו ואלה שכבר לא, עומדים מאחוריך היום.
גאים, מתרגשים, ומברכים אותך, שתמשיך לעלות ולהצליח, לגרום נחת, גאוה ושמחה לכל הסובבים אותך.
שתראה תמיד ברכה במעשה ידיך, ושבריאות ואושר ילוו את דרכך כל חייך.
טל:
מה שאנחנו היינו רוצים לבקש ממך זה לחדד שני איברים: האוזן והלב.
האוזן - כדי להקשיב, להפנים ולקבל באהבה את כל העצות והאיחולים של כל הסובבים
והלב- כדי שבתוך כל העצות וההכוונות , תשכיל לפלס לעצמך את הדרך שלך לקיום תורה ומצוות
בד בבד עם למידה, התמקצעות והתקדמות בכל ענפי החיים.
בחר לך את הדרך הטובה ללבך וזכור תמיד את כור מחצבתך!
אוהבים וגאים,
אבא ואמא.
5. קטע נגינה
ונעבור לאתנחתא מוזיקלית נוספת.
דוקא ביום בו אני מרגיש עד כמה גדולתי,
מתבקשת גם קצת ענוה והכרת הטוב:
קטונתי.
אני מזמין את משפחת כהן המוכשרת, דודה אלה, דוד שי, ניב, הדר ואורי.
6.סיום: דרשת בר המצווה - גיל מצוות: לבחור לחבר שמים וארץ
פתיחה:
ושוב, ערב טוב לכל הקהל היקר ותודה גדולה לכל מי שהגיע היום לשמוח איתי בהגיעי למצוות!
יהודה בן תימא אומר )לקראת סוף הפרק החמישי במסכת אבות( את האימרה הידועה- "בֶּן שְׁלשׁ עֶשְׂרֵה לַמִּצְוֹת". הייתי רוצה ברשותכם ,פעם אחת ולתמיד, לברר ולהבין מה הקשר בין הגיל הזה לבר מצווה ומה בכלל משמעות הביטוי הזה- "בר מצווה".
א.בר מצווה ולא בעל מצווה
לפעמים כדי להבין את המהות של משהו נעזרים במושג ההפכי לו, מה שמכונה "הגדרה על דרך השלילה".
מהו הביטוי ההפוך לבר מצווה ? - "בעל עבירה".
נשאלת השאלה מדוע הקשר למצווה בא לידי ביטוי על ידי המלה "בר" (בן בארמית), ואילו הקשר לעבירה באמצעות המילה "בעל" ?
הרי שני הביטויים באים לבטא שייכות!
מצד אחד למשל "בן חיל",בן בית" וכד', ומצד שני "בעל הבית", "בעל המאה הוא בעל הדעה" וכד'.
אז מה ההבדל?
התשובה נעוצה בהבדל בין בן לבעל.
קשר של בן להוריו הוא קשר שלא ניתן לנתקו לעולם.
אדם ישאר בן של הוריו יעשה מה שיעשה, יהיה מה שיהיה.
לעומת זאת קשר בין בעל לאישה הוא קשר על תנאי, קשר שמתקיים כל עוד הם נשואים.
לפי זה מובן, שהקשר שבין נער בר מצווה לבין המצוות צריך להיות קשר תמידי, במשך כל ימי חייו הוא יהיה חייב במצוות.
יוצא אפוא, כשאדם נולד - הוא בן של הוריו ללא בחירה,
כשאדם מתחתן זה נעשה מתוך בחירה אבל הקשר הוא קשר על תנאי שבא לידי ביטוי במילה "בעל".
אבל כשאדם מגיע לגיל בר מצווה הוא יכול לבחור אם להיות בן נצחי של התורה והמצוות או לא.
אמר בעל ה"משך חכמה" שאכן לגבי נער הנכנס למצוות אין אנו יודעים מה צופן לו העתיד, והאם אמנם יחזיק במצוות ויהיה בן קיימא לגבם, ולכן הוא נקרא "בר מצווה", כי המילה "בר" - יש לה פירוש נוסף בארמית והוא: בחוץ, כלומר, הנער הנכנס למצוות עומד על הסף - על מפתן המצוות. אם בחר להיות כמו בן אז הוא נכנס פנימה,והופך מבר מצווה לבן תורה.
ב.למה בר מצווה ולא בר מצוות?
מסביר הרב שרקי שהמילה מצווה בתורה- במיוחד בחומש דברים- באה לבטא את כל התורה כולה, קרי את מכלול כל המצוות כולן.
ע"פ החסידות מסבירים שהמילה מצווה עצמה באה מלשון צוות, חיבור, של האדם עם הקב"ה, וממילא מובן שכל המצוות כולן מחוברות לשורש אחד עמוק וחשוב - נותן התורה, נותן המצוות, הקב"ה.
כנראה שדווקא בנקודת ההתחלה, של חיוב קיום המצוות, זה המקום הנכון ביותר להדגיש בו את ההרמוניה והחיבור שיש בין כל המצוות. 613 מצוות, כמו גרגרי רימון אחד, מאוחדים כולם לחיבור אחד, מכנה משותף אחד, שורש אחד והוא דעת ה'. ולכן בר מצווה ולא בר מצוות. הכל אחד.
ג.בין בר מצווה לגיל 13:
א.בר מצווה ולא בעל מצווה
לפעמים כדי להבין את המהות של משהו נעזרים במושג ההפכי לו, מה שמכונה "הגדרה על דרך השלילה".
מהו הביטוי ההפוך לבר מצווה ? - "בעל עבירה".
נשאלת השאלה מדוע הקשר למצווה בא לידי ביטוי על ידי המלה "בר" (בן בארמית), ואילו הקשר לעבירה באמצעות המילה "בעל" ?
הרי שני הביטויים באים לבטא שייכות!
מצד אחד למשל "בן חיל",בן בית" וכד', ומצד שני "בעל הבית", "בעל המאה הוא בעל הדעה" וכד'.
אז מה ההבדל?
התשובה נעוצה בהבדל בין בן לבעל.
קשר של בן להוריו הוא קשר שלא ניתן לנתקו לעולם.
אדם ישאר בן של הוריו יעשה מה שיעשה, יהיה מה שיהיה.
לעומת זאת קשר בין בעל לאישה הוא קשר על תנאי, קשר שמתקיים כל עוד הם נשואים.
לפי זה מובן, שהקשר שבין נער בר מצווה לבין המצוות צריך להיות קשר תמידי, במשך כל ימי חייו הוא יהיה חייב במצוות.
יוצא אפוא, כשאדם נולד - הוא בן של הוריו ללא בחירה,
כשאדם מתחתן זה נעשה מתוך בחירה אבל הקשר הוא קשר על תנאי שבא לידי ביטוי במילה "בעל".
אבל כשאדם מגיע לגיל בר מצווה הוא יכול לבחור אם להיות בן נצחי של התורה והמצוות או לא.
אמר בעל ה"משך חכמה" שאכן לגבי נער הנכנס למצוות אין אנו יודעים מה צופן לו העתיד, והאם אמנם יחזיק במצוות ויהיה בן קיימא לגבם, ולכן הוא נקרא "בר מצווה", כי המילה "בר" - יש לה פירוש נוסף בארמית והוא: בחוץ, כלומר, הנער הנכנס למצוות עומד על הסף - על מפתן המצוות. אם בחר להיות כמו בן אז הוא נכנס פנימה,והופך מבר מצווה לבן תורה.
ב.למה בר מצווה ולא בר מצוות?
מסביר הרב שרקי שהמילה מצווה בתורה- במיוחד בחומש דברים- באה לבטא את כל התורה כולה, קרי את מכלול כל המצוות כולן.
ע"פ החסידות מסבירים שהמילה מצווה עצמה באה מלשון צוות, חיבור, של האדם עם הקב"ה, וממילא מובן שכל המצוות כולן מחוברות לשורש אחד עמוק וחשוב - נותן התורה, נותן המצוות, הקב"ה.
כנראה שדווקא בנקודת ההתחלה, של חיוב קיום המצוות, זה המקום הנכון ביותר להדגיש בו את ההרמוניה והחיבור שיש בין כל המצוות. 613 מצוות, כמו גרגרי רימון אחד, מאוחדים כולם לחיבור אחד, מכנה משותף אחד, שורש אחד והוא דעת ה'. ולכן בר מצווה ולא בר מצוות. הכל אחד.
ג.בין בר מצווה לגיל 13:
מבחינה מציאותית הקשר של כל האמור דווקא לגיל שלש עשרה הוא מובן, זה הגיל של תחילת ההתבגרות הפיזית- החל מגיל 13 האדם יכול להעניק חיים בפוטנציאל, ואז הוא גם נידון ואחראי על החיים שלו עצמו.
אבל המספר 13 גם מזכיר לנו פיוט מפורסם הנאמר בסוף ליל הסדר- "אחד מי יודע".
בפיוט הזה מגיעים עד המספר 13 ( שלשה עשר מי יודע) וזהו, נעצרים. מדוע?
כי המספר שלוש עשרה מייצג את י"ג המידות של הקב"ה וזוהי שלמות שאחריה חוזרים אל ה- אחד. שלוש עשרה בגימטריה- אהבה, אבל שלוש עשרה בגימטריה זה גם- אחד. יש משהו שלם ואחדותי דווקא במספר 13 ואולי זה נובע מכך שהוא מחבר שבע עם שש. שבע ( שזה מספר של הקדושה- שבת- היום השביעי,שמיטה-השנה השביעית וכד') עם שש (שזה מספר שמייצג את המציאות, שש פאות של קוביה הונגרית, ששה כיוונים, ששת ימי המעשה וכד').
אבל המספר 13 גם מזכיר לנו פיוט מפורסם הנאמר בסוף ליל הסדר- "אחד מי יודע".
בפיוט הזה מגיעים עד המספר 13 ( שלשה עשר מי יודע) וזהו, נעצרים. מדוע?
כי המספר שלוש עשרה מייצג את י"ג המידות של הקב"ה וזוהי שלמות שאחריה חוזרים אל ה- אחד. שלוש עשרה בגימטריה- אהבה, אבל שלוש עשרה בגימטריה זה גם- אחד. יש משהו שלם ואחדותי דווקא במספר 13 ואולי זה נובע מכך שהוא מחבר שבע עם שש. שבע ( שזה מספר של הקדושה- שבת- היום השביעי,שמיטה-השנה השביעית וכד') עם שש (שזה מספר שמייצג את המציאות, שש פאות של קוביה הונגרית, ששה כיוונים, ששת ימי המעשה וכד').
לחבר שבע עם שש זה לחבר שמים עם ארץ, וזה בעצם הייעוד של האדם בעולם, ייעוד שמופיע במפורש בפסוק הפותח של התורה- בראשית ברא אלוקים את השמים(הקדושה המיוצגת ע"י המספר שבע) ואת הארץ(המיוצגת ע"י המספר שש) וסה"כ-13.
סיכום: גיל מצוות- צומת הדרכים הגדול
במשך שלוש עשרה שנה היתה לי ההזדמנות לטפח ולעדן את המידות שלי, "דרך הארץ" שקדמה לתורה.
כעת עלי לבחור אם לעלות קומה, להיות בן לתורה והמצוות, לחבר שמים וארץ או לעמוד בחוץ ("בר").
ואין לי אלא לשמוע לעצת התורה "ובחרת בחיים" (דברים ל,יט) בדרך התורה והמצוות, דרך עץ החיים,
ודרכם להתחבר אל האינסוף, בדיוק כמו פסי הטלית שאינם קוביות אלא דווקא קווים מקבילים המייצגים את האינסופי, את הנצח, נצח ישראל.
אסיים בתודה גדולה ל-3 השותפים שהביאו אותי לעולם: הורי היקרים והקב"ה.אני מאחל לעצמי להמשיך ללכת במסלול שהם הטוו לי, בדרך התורה והמצוות ,דרך המלך.
אכן, היום אני נולד מחדש ונעשה לבן של המצוות,
מתחבר אל שורש נשמתי ואל הקב"ה בקשר אמיץ וחשוב.
תודה לכולכם על ההאזנה והמשך ערב שמח ונעים!
במשך שלוש עשרה שנה היתה לי ההזדמנות לטפח ולעדן את המידות שלי, "דרך הארץ" שקדמה לתורה.
כעת עלי לבחור אם לעלות קומה, להיות בן לתורה והמצוות, לחבר שמים וארץ או לעמוד בחוץ ("בר").
ואין לי אלא לשמוע לעצת התורה "ובחרת בחיים" (דברים ל,יט) בדרך התורה והמצוות, דרך עץ החיים,
ודרכם להתחבר אל האינסוף, בדיוק כמו פסי הטלית שאינם קוביות אלא דווקא קווים מקבילים המייצגים את האינסופי, את הנצח, נצח ישראל.
אסיים בתודה גדולה ל-3 השותפים שהביאו אותי לעולם: הורי היקרים והקב"ה.אני מאחל לעצמי להמשיך ללכת במסלול שהם הטוו לי, בדרך התורה והמצוות ,דרך המלך.
אכן, היום אני נולד מחדש ונעשה לבן של המצוות,
מתחבר אל שורש נשמתי ואל הקב"ה בקשר אמיץ וחשוב.
תודה לכולכם על ההאזנה והמשך ערב שמח ונעים!
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה