הקדמה:
חכמי הקבלה וביניהם האר"י מסבירים שכאשר ההורים קוראים שם לילד כעין רוח הקודש (נבואה) נזרקת (נכנסת) בהם. (ע"פ אתר זוהר הקבלה).
1.מקור השם:
יעל:
א1.גיבורה- יעל אשת חבר הקיני אשר בגבורתה הרגה את סיסרא:
וַתִּקַּח יָעֵל אֵשֶׁת חֶבֶר אֶת יְתַד הָאֹהֶל וַתָּשֶׂם אֶת הַמַּקֶּבֶת בְּיָדָהּ וַתָּבוֹא אֵלָיו בַּלָּאט וַתִּתְקַע אֶת הַיָּתֵד בְּרַקָּתוֹ וַתִּצְנַח בָּאָרֶץ וְהוּא נִרְדָּם וַיָּעַף וַיָּמֹת:(שופטים ד,כא)
א2.בעלת מידות טובות כמו האמהות :
{שופטים ה-כד} תבורך מנשים יעל אשת חבר הקיני מנשים באהל תבורך נשים באהל מאן נינהו שרה רבקה רחל ולאה אורח ארעא למימר הכי אלא מעין קאמר (סנהדרין קה,ע"ב)
ב.בע"ח שוכן הרים מסוג העיזים,גופו מוצק,רגליו קצרות וחזקות,פרסותיו עשויות להתפשק ולהיאחז בזיזי הסלעים.צבעו הצהוב מעלים אותו מעיני רודפיו.נמצא בארץ ישראל בסביבות ים המלח(אבן שושן,ערך יעל)
הָרִים הַגְּבֹהִים לַיְּעֵלִים סְלָעִים מַחְסֶה לַשְׁפַנִּים(תהילים קד,יח)
אביגיל: יפיפיה,נביאה וחכמה
חכמה:
אשת נבל הכרמלי שהשכילה לכפר את פני דוד במנחה ובדיבורים נאים להרחיק על ידי כך את הסכנה שהיתה צפויה לביתה בשל התנהגות בעלה(נשים נסתרות בתנ"ך,רעיות,ערך אביגיל)
נביאה:
וְהָיָה כִּי יַעֲשֶׂה יְ-ה-וָ-ה לַאדֹנִי כְּכֹל אֲשֶׁר דִּבֶּר אֶת הַטּוֹבָה עָלֶיךָ וְצִוְּךָ לְנָגִיד עַל יִשְׂרָאֵל (שמואל א כה,ל)
שבע נביאות מאן נינהו שרה מרים דבורה חנה אביגיל חולדה ואסתר(מגילה יד,ע"א)
"שנחה עליה רוח הקודש וצפתה למרחוק( שו"ת עזרת כהן לראי"ה סימן י)
יפה:
תנו רבנן ארבע נשים יפיפיות היו בעולם שרה (ואביגיל רחב) ואסתר(מגילה טו, ע"א)
2.משמעות השם:
אביגיל- אבי, או האל שלי,הוא שמחה,אבי שמח.ויש אומרים: האל הגואל.מקורו של השם הוא בגיל ושמחה או בגאולה.ועניין השם יכול גם להיות: אבי גל, כלומר,אביה שמח בעת הולדתה.(נשים נסתרות בתנך-רעיות,ע"מ 11-12, ערך אביגיל)
יעל-יעל מסמל את הגאולה של ישראל, את הקשר בין ישראל לבין רבש"ע שהוא כמו יעלים על ההרים שעולים ויורדים, פעמים נגלה ופעמים נסתר ממש כגואלם של ישראל שלפעמים רואים את התהליך הגאולה ולפעמים מתקשים לראות אותו שכן ישנה תקופה של הסתר(ע"פ חברים מספרים אתר כיפה)
3.סגולה:
שלא ישכח שמו ליום הדין יאמר כאן (סוף תפילת עמידה) פסוק מהתנ"ך המתחיל באות הראשונה של שמו ומסיים באות האחרונה של שמו.(מתוך הסידור "עוד יוסף ח
א.יעל-גבורה
חכמי הקבלה וביניהם האר"י מסבירים שכאשר ההורים קוראים שם לילד כעין רוח הקודש (נבואה) נזרקת (נכנסת) בהם. (ע"פ אתר זוהר הקבלה).
1.מקור השם:
יעל:
א1.גיבורה- יעל אשת חבר הקיני אשר בגבורתה הרגה את סיסרא:
וַתִּקַּח יָעֵל אֵשֶׁת חֶבֶר אֶת יְתַד הָאֹהֶל וַתָּשֶׂם אֶת הַמַּקֶּבֶת בְּיָדָהּ וַתָּבוֹא אֵלָיו בַּלָּאט וַתִּתְקַע אֶת הַיָּתֵד בְּרַקָּתוֹ וַתִּצְנַח בָּאָרֶץ וְהוּא נִרְדָּם וַיָּעַף וַיָּמֹת:(שופטים ד,כא)
א2.בעלת מידות טובות כמו האמהות :
{שופטים ה-כד} תבורך מנשים יעל אשת חבר הקיני מנשים באהל תבורך נשים באהל מאן נינהו שרה רבקה רחל ולאה אורח ארעא למימר הכי אלא מעין קאמר (סנהדרין קה,ע"ב)
ב.בע"ח שוכן הרים מסוג העיזים,גופו מוצק,רגליו קצרות וחזקות,פרסותיו עשויות להתפשק ולהיאחז בזיזי הסלעים.צבעו הצהוב מעלים אותו מעיני רודפיו.נמצא בארץ ישראל בסביבות ים המלח(אבן שושן,ערך יעל)
הָרִים הַגְּבֹהִים לַיְּעֵלִים סְלָעִים מַחְסֶה לַשְׁפַנִּים(תהילים קד,יח)
אביגיל: יפיפיה,נביאה וחכמה
חכמה:
אשת נבל הכרמלי שהשכילה לכפר את פני דוד במנחה ובדיבורים נאים להרחיק על ידי כך את הסכנה שהיתה צפויה לביתה בשל התנהגות בעלה(נשים נסתרות בתנ"ך,רעיות,ערך אביגיל)
נביאה:
וְהָיָה כִּי יַעֲשֶׂה יְ-ה-וָ-ה לַאדֹנִי כְּכֹל אֲשֶׁר דִּבֶּר אֶת הַטּוֹבָה עָלֶיךָ וְצִוְּךָ לְנָגִיד עַל יִשְׂרָאֵל (שמואל א כה,ל)
שבע נביאות מאן נינהו שרה מרים דבורה חנה אביגיל חולדה ואסתר(מגילה יד,ע"א)
"שנחה עליה רוח הקודש וצפתה למרחוק( שו"ת עזרת כהן לראי"ה סימן י)
יפה:
תנו רבנן ארבע נשים יפיפיות היו בעולם שרה (ואביגיל רחב) ואסתר(מגילה טו, ע"א)
2.משמעות השם:
אביגיל- אבי, או האל שלי,הוא שמחה,אבי שמח.ויש אומרים: האל הגואל.מקורו של השם הוא בגיל ושמחה או בגאולה.ועניין השם יכול גם להיות: אבי גל, כלומר,אביה שמח בעת הולדתה.(נשים נסתרות בתנך-רעיות,ע"מ 11-12, ערך אביגיל)
יעל-יעל מסמל את הגאולה של ישראל, את הקשר בין ישראל לבין רבש"ע שהוא כמו יעלים על ההרים שעולים ויורדים, פעמים נגלה ופעמים נסתר ממש כגואלם של ישראל שלפעמים רואים את התהליך הגאולה ולפעמים מתקשים לראות אותו שכן ישנה תקופה של הסתר(ע"פ חברים מספרים אתר כיפה)
3.סגולה:
שלא ישכח שמו ליום הדין יאמר כאן (סוף תפילת עמידה) פסוק מהתנ"ך המתחיל באות הראשונה של שמו ומסיים באות האחרונה של שמו.(מתוך הסידור "עוד יוסף ח
א.יעל-גבורה
יְמִין יְ-ה-וָ-ה רוֹמֵמָה יְמִין יְ-ה-וָ-ה עֹשָׂה חָיִל: (תהילים קיח,טז)
ימין ה' רוממה, היינו שידו רוממה על האויב ושמתחיל להתגבר עליו, ואח''כ הודיעו כי ימין ה' עושה חיל, ר''ל שכבר התגבר בחילו והכרית את כל מחנהו :(מלבי"ם ,באור הענין,שם)
ב.אביגיל- מידות טובות
אֲשֶׁר בָּנֵינוּ כִּנְטִעִים מְגֻדָּלִים בִּנְעוּרֵיהֶם בְּנוֹתֵינוּ כְזָוִיֹּת מְחֻטָּבוֹת תַּבְנִית הֵיכָל: (תהילים קמד,יב)
אשר בנינו, הם דומים כנטיעים שהם מגודלים בנעוריהם, שהנטיעה אם יזהרו בה בתחלה שתגדל ביושר תהיה עץ ישר ואם תתעקם בעודה יונק תהיה לעץ מעוקם, וכן צריך לישר את הבנים בנעוריהם ואז גם כי יזקין ילך בדרך הישר. בנותינו דומים כזויות שהם מחוטבות תבנית היכל, כי תבנית ההיכל ילקח מן הזויות אם עשוי ביושר, כן הם צנועות יושבות בירכתי הבית, ובכ''ז הם יתנו תבנית ההיכל כולו, וכפי צדקתם תהיה הנהגת הבית בכלל :(מלבי"ם באור הענין,שם)
4.יום הלידה:
ב בניסן, מכוון כנגד חודש אייר חודש של גבורה- גבורת עם ישראל בעת החדשה בה' באייר ובכ"ח באייר ובי"ח באייר(מרד בר כוכבא):
ביום החדש חראשון באחד לחדש. הוה ליה למימר בקיצור באחד לחדש הראשון. והנראה על פי מה שקבלנו דאותן הי״ב ימים הראשונים דניסן ימי הקרבת הנשיאים, המה כח כללי לי״ב חדשי השנה, כל יום רומז לחודש שלם, כן שמענו מכבוד אדמו"ר חרב חק׳ מהרמ״מ זצ״ל, חכי הראות יכולין לחתבונן בכל יום איזה מאורעות יחל בחודש אשר הוא נגד היום ההוא, וכבוד אדמור"ר הרב חקדוש מהריע״צ היה כותב ברוח קדשו בכל יום מה יהיה בכל חדש, כנודע חדבר בפרסום לחבורתינו קדש, ובאותו חשנה שנתבקש בישיבה של מעלה בחדש מנחם, לא כתב רק עד מנחם ...: (אגרא דכלה,פרשת פקודי)
5.לבקשת ענבל- חיבור בין השמות יעל-אביגיל לבין הסבתות וכן לסבתא מוצקי- רבקה ציפורה:
א.יופי חיצוני המעיד על יופי פנימי:
1.תמר- מעיד עליה הכתוב שהיתה יפה:
וַיְהִי אַחֲרֵי כֵן וּלְאַבְשָׁלוֹם בֶּן דָּוִד אָחוֹת יָפָה וּשְׁמָהּ תָּמָר וַיֶּאֱהָבֶהָ אַמְנוֹן בֶּן דָּוִד:(שמואל ב,יג,א)
ב.אביגיל- מידות טובות
אֲשֶׁר בָּנֵינוּ כִּנְטִעִים מְגֻדָּלִים בִּנְעוּרֵיהֶם בְּנוֹתֵינוּ כְזָוִיֹּת מְחֻטָּבוֹת תַּבְנִית הֵיכָל: (תהילים קמד,יב)
אשר בנינו, הם דומים כנטיעים שהם מגודלים בנעוריהם, שהנטיעה אם יזהרו בה בתחלה שתגדל ביושר תהיה עץ ישר ואם תתעקם בעודה יונק תהיה לעץ מעוקם, וכן צריך לישר את הבנים בנעוריהם ואז גם כי יזקין ילך בדרך הישר. בנותינו דומים כזויות שהם מחוטבות תבנית היכל, כי תבנית ההיכל ילקח מן הזויות אם עשוי ביושר, כן הם צנועות יושבות בירכתי הבית, ובכ''ז הם יתנו תבנית ההיכל כולו, וכפי צדקתם תהיה הנהגת הבית בכלל :(מלבי"ם באור הענין,שם)
4.יום הלידה:
ב בניסן, מכוון כנגד חודש אייר חודש של גבורה- גבורת עם ישראל בעת החדשה בה' באייר ובכ"ח באייר ובי"ח באייר(מרד בר כוכבא):
ביום החדש חראשון באחד לחדש. הוה ליה למימר בקיצור באחד לחדש הראשון. והנראה על פי מה שקבלנו דאותן הי״ב ימים הראשונים דניסן ימי הקרבת הנשיאים, המה כח כללי לי״ב חדשי השנה, כל יום רומז לחודש שלם, כן שמענו מכבוד אדמו"ר חרב חק׳ מהרמ״מ זצ״ל, חכי הראות יכולין לחתבונן בכל יום איזה מאורעות יחל בחודש אשר הוא נגד היום ההוא, וכבוד אדמור"ר הרב חקדוש מהריע״צ היה כותב ברוח קדשו בכל יום מה יהיה בכל חדש, כנודע חדבר בפרסום לחבורתינו קדש, ובאותו חשנה שנתבקש בישיבה של מעלה בחדש מנחם, לא כתב רק עד מנחם ...: (אגרא דכלה,פרשת פקודי)
5.לבקשת ענבל- חיבור בין השמות יעל-אביגיל לבין הסבתות וכן לסבתא מוצקי- רבקה ציפורה:
א.יופי חיצוני המעיד על יופי פנימי:
1.תמר- מעיד עליה הכתוב שהיתה יפה:
וַיְהִי אַחֲרֵי כֵן וּלְאַבְשָׁלוֹם בֶּן דָּוִד אָחוֹת יָפָה וּשְׁמָהּ תָּמָר וַיֶּאֱהָבֶהָ אַמְנוֹן בֶּן דָּוִד:(שמואל ב,יג,א)
וַיִּוָּלְדוּ לְאַבְשָׁלוֹם שְׁלוֹשָׁה בָנִים וּבַת אַחַת וּשְׁמָהּ תָּמָר הִיא הָיְתָה אִשָּׁה יְפַת מַרְאֶה(שמואל ב,יד,כז)2.רבקה- הכתוב מעיד על יופיה:
וְהַנַּעֲרָ טֹבַת מַרְאֶה מְאֹד... (בראשית כד,טז)
3.הדסה(אסתר) ואביגיל נאמר שהיו 4 הנשים היפות בעולם:
תנו רבנן ארבע נשים יפיפיות היו בעולם שרה (ואביגיל רחב) ואסתר(מגילה טו, ע"א)
ב.רבקה יצאה לקראת יצחק וגם אביגיל יצאה לקראת דוד ולאחר מכן נישאה לו:
יֵשׁ שֶׁהוּא הוֹלֵךְ אֵצֶל זִוּוּגוֹ וְיֵשׁ שֶׁזִּוּוּגוֹ בָּא אֶצְלוֹ, יִצְחָק זִוּוּגוֹ בָּא אֶצְלוֹ, (בראשית כד, סג): וַיַּרְא וְהִנֵּה גְּמַלִּים בָּאִים. יַעֲקֹב הָלַךְ אֵצֶל זִוּוּגוֹ, דִּכְתִיב: וַיֵּצֵא יַעֲקֹב(בראשית רבא,סח,ג)
וְהַנַּעֲרָ טֹבַת מַרְאֶה מְאֹד... (בראשית כד,טז)
3.הדסה(אסתר) ואביגיל נאמר שהיו 4 הנשים היפות בעולם:
תנו רבנן ארבע נשים יפיפיות היו בעולם שרה (ואביגיל רחב) ואסתר(מגילה טו, ע"א)
ב.רבקה יצאה לקראת יצחק וגם אביגיל יצאה לקראת דוד ולאחר מכן נישאה לו:
יֵשׁ שֶׁהוּא הוֹלֵךְ אֵצֶל זִוּוּגוֹ וְיֵשׁ שֶׁזִּוּוּגוֹ בָּא אֶצְלוֹ, יִצְחָק זִוּוּגוֹ בָּא אֶצְלוֹ, (בראשית כד, סג): וַיַּרְא וְהִנֵּה גְּמַלִּים בָּאִים. יַעֲקֹב הָלַךְ אֵצֶל זִוּוּגוֹ, דִּכְתִיב: וַיֵּצֵא יַעֲקֹב(בראשית רבא,סח,ג)
וְהָיָה הִיא רֹכֶבֶת עַל הַחֲמוֹר וְיֹרֶדֶת בְּסֵתֶר הָהָר וְהִנֵּה דָוִד
וַאֲנָשָׁיו יֹרְדִים לִקְרָאתָהּ וַתִּפְגֹּשׁ אֹתָם...
וְהֵיטִב יְ-ה-וָ-ה לַאדֹנִי וְזָכַרְתָּ אֶת אֲמָתֶךָ...
...וַתֵּלֶךְ אַחֲרֵי מַלְאֲכֵי דָוִד וַתְּהִי לוֹ לְאִשָּׁה:(שמואל א כה,כ-מב)
ג.ציפורה באה מבית יתרו ואירחו את משה כדי להצילו , יעל באה מבית יתרו ואירחה את סיסרא כדי להורגו:
מִצְוָתוֹ שֶׁל יִתְרוֹ שֶׁקִּבֵּל בְּתוֹךְ בֵּיתוֹ גּוֹאֵל שֶׁבָּרַח מִפְּנֵי הַשֹּׂוֹנֵא, עָמַד מִבֵּיתוֹ שֶׁקִּבֵּל לַשֹּׂוֹנֵא שֶׁבָּרַח מִפְּנֵי הַגּוֹאֵל וַהֲרָגוֹ, אֵיזֶה זֶה סִיסְרָא, שֶׁנֶּאֱמַר (שופטים ד, יז): וְסִיסְרָא נָס בְּרַגְלָיו אֶל אֹהֶל יָעֵל אֵשֶׁת חֶבֶר הַקֵּינִי, וּכְתִיב (שופטים א, טז): וּבְנֵי קֵינִי חֹתֵן משֶׁה, לְכָךְ נֶאֱמַר: וְאָח לְצָרָה יִוָּלֵד, לְפִי שֶׁאָהַב יִתְרוֹ לְמשֶׁה וְהָיָה לוֹ רֵעַ, לְכָךְ נַעֲשׂוּ בָּנָיו אַחִים לְיִשְׂרָאֵל בְּעֵת צָרָתָם וְהָרְגָה יָעֵל לְסִיסְרָא(שמות רבא,ד,ב)
6.חיבור בין השמות: יעל ואביגיל
שתי נשים שגוברתן מנעה שפיכות דמים (מבפנים ומבחוץ) וכך היטו את ההסטוריה לטובת עם ישראל:
א.יעל- הצילה את עם ישראל משפיכות דמים חוזרת:
יש אומרים שיעל אפילו היתה שופטת את ישראל שפי שכתוב בשירת דבורה "בימי שמגר בן ענת בימי יעל(שופטים ה,ו), ואולם גם אם לא שפטה ,הפלת סיסרא היא מעשה כבד משקל כמו מעשה של שופטת.נשים גדולות מסוגלות באישיותן הכוללת להטות את כל ההסטוריה(אשת חיל-נשים בתנ"ך, הרב אבינר, ע"מ 239)
ב.אביגיל- הצילה את דוד משפיכות דמים
וּבָרוּךְ טַעְמֵךְ וּבְרוּכָה אָתְּ אֲשֶׁר כְּלִתִנִי הַיּוֹם הַזֶּה מִבּוֹא בְדָמִים וְהֹשֵׁעַ יָדִי לִי(שמואל א,כה,לג)
סיום- שלושה שותפים באדם
שלושה שותפים הן באדם: הקב"ה, אביו ואמו (קידושין ל,ב).
ממוצע בין ענבל+ נסים:2/(152+160)= 156
יעל אביגיל=166
ההפרש- י'- הקב"ה
מִצְוָתוֹ שֶׁל יִתְרוֹ שֶׁקִּבֵּל בְּתוֹךְ בֵּיתוֹ גּוֹאֵל שֶׁבָּרַח מִפְּנֵי הַשֹּׂוֹנֵא, עָמַד מִבֵּיתוֹ שֶׁקִּבֵּל לַשֹּׂוֹנֵא שֶׁבָּרַח מִפְּנֵי הַגּוֹאֵל וַהֲרָגוֹ, אֵיזֶה זֶה סִיסְרָא, שֶׁנֶּאֱמַר (שופטים ד, יז): וְסִיסְרָא נָס בְּרַגְלָיו אֶל אֹהֶל יָעֵל אֵשֶׁת חֶבֶר הַקֵּינִי, וּכְתִיב (שופטים א, טז): וּבְנֵי קֵינִי חֹתֵן משֶׁה, לְכָךְ נֶאֱמַר: וְאָח לְצָרָה יִוָּלֵד, לְפִי שֶׁאָהַב יִתְרוֹ לְמשֶׁה וְהָיָה לוֹ רֵעַ, לְכָךְ נַעֲשׂוּ בָּנָיו אַחִים לְיִשְׂרָאֵל בְּעֵת צָרָתָם וְהָרְגָה יָעֵל לְסִיסְרָא(שמות רבא,ד,ב)
6.חיבור בין השמות: יעל ואביגיל
שתי נשים שגוברתן מנעה שפיכות דמים (מבפנים ומבחוץ) וכך היטו את ההסטוריה לטובת עם ישראל:
א.יעל- הצילה את עם ישראל משפיכות דמים חוזרת:
יש אומרים שיעל אפילו היתה שופטת את ישראל שפי שכתוב בשירת דבורה "בימי שמגר בן ענת בימי יעל(שופטים ה,ו), ואולם גם אם לא שפטה ,הפלת סיסרא היא מעשה כבד משקל כמו מעשה של שופטת.נשים גדולות מסוגלות באישיותן הכוללת להטות את כל ההסטוריה(אשת חיל-נשים בתנ"ך, הרב אבינר, ע"מ 239)
ב.אביגיל- הצילה את דוד משפיכות דמים
וּבָרוּךְ טַעְמֵךְ וּבְרוּכָה אָתְּ אֲשֶׁר כְּלִתִנִי הַיּוֹם הַזֶּה מִבּוֹא בְדָמִים וְהֹשֵׁעַ יָדִי לִי(שמואל א,כה,לג)
סיום- שלושה שותפים באדם
שלושה שותפים הן באדם: הקב"ה, אביו ואמו (קידושין ל,ב).
ממוצע בין ענבל+ נסים:2/(152+160)= 156
יעל אביגיל=166
ההפרש- י'- הקב"ה
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה