יום ראשון, 28 בנובמבר 2021

ברכה לאמא

 פתיחה: יש אנשים שהם במדרגת חנוכה

האמת שהאדם הוא נקרא מקדש מעט על דרך "ואהיה להם למקדש מעט"( יחזקאל יא, טז) 'להם' ממש רק מדרגות מדרגות יש.

יש מישראל שנקראים שבת ..כך תלמידי חכמים העושים חול שלהם לשבת בעבודות הבורא יתברך...
ויש מהם מדרגות חנוכה שאז מותר בכל מלאכה רק צריך להודות ולהלל לשמו הגדול...

(דברי שמואל, ר' שמואל שמעלקא מניקלשסבורג זיע"א)


1.דמותך אמא הוא כמו הנר- (נר שבת ונר חנוכה"{רש"י} )  תכונתו לעלות-

תכונת הנר שהוא מדליק נרות נוספים מבלי להחסיר משלו דבר- תכונת הנתינה האינסופית ע"פ האמרה " זה נהנה וזה לא חסר" (בבא קמא כ, ע"א ) (ענ"ד)

2.בחנוכה כולם מהדרין מן המהדרין וגם את תמיד מהדרת אחרי הכי טוב שאפשר לתת:

כמה נרות צריך להדליק בחנוכה, אמרו חז"ל (שבת כא:) מצות חנוכה נר איש וביתו, והמהדרין נר לכל אחד ואחד, והמהדרין מן המהדריןבית הלל אומרים יום ראשון מדליק אחד מכאן ואילך מוסיף והולך. והיינו, כי מעיקר הדין די בנר אחד לכל בית ובית מישראל, בין שבני הבית מרובים, בין שהם מועטים. אולם המהדרים במצוה זו, בלילה הראשון מדליקין נר אחד, מכאן ואילך מוסיף נר אחד בכל לילה עד שבלילה האחרון יהיו שמונה נרות, ואפילו אם היו בני הבית מרובים לא ידליקו יותר. וכן פסק מרן בשלחן ערוך (סי' תרעא ס"ב). וכן פשט המנהג בכל תפוצות ספרד, וכמו שהעיד הרמב"ם. [ילקו"י מועדים עמ' קצה. ומ"ש הט"ז, שזהו חידוש, שהספרדים נהגו בזה כד' התוס' והאשכנזים נהגו כעין דברי הרמב"ם להדליק חנוכיה לכל אחד ואחד, כבר העיר עליו החמד משה, שמנהג הספרדים קדום הוא, ונזכר בדברי הרמב"ם] (קיצור ילקוט יוסף, תרע"א,ד) 


סיום: את תמיד במדרגת מוסיף והולך

 ת''ר מצות חנוכה נר איש וביתו והמהדרין נר לכל אחד ואחד והמהדרין מן המהדרין ב''ש אומרים יום ראשון מדליק שמנה מכאן ואילך פוחת והולך וב''ה אומרים יום ראשון מדליק אחת מכאן ואילך מוסיף והולך אמר עולא פליגי בה תרי אמוראי במערבא ר' יוסי בר אבין ור' יוסי בר זבידא חד אמר טעמא דב''ש כנגד ימים הנכנסין וטעמא דב''ה כנגד ימים היוצאין וחד אמר טעמא דב''ש כנגד פרי החג וטעמא דבית הלל דמעלין בקדש ואין מורידין (שבת כא,ע"ב)



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה