הקדמה:
חכמי הקבלה וביניהם האר"י מסבירים שכאשר ההורים קוראים שם לילד כעין רוח הקודש (נבואה) נזרקת (נכנסת) בהם. (ע"פ אתר זוהר הקבלה).
1.משמעות השם:
יהב- תקווה וגם נתינה(בארמית).משה-מציל, מושיע(מושה מן המים)
2.מקור השם:
הַשְׁלֵךְ עַל-יְ-ה-וָ-ה, יְהָבְךָ וְהוּא יְכַלְכְּלֶךָ (תהילים נה,כג)
יָהֵב חָכְמְתָא לְחַכִּימִין (דניאל ב' כ"א)
מַטְרוֹנָא אַחַת שָׁאֲלָה אֶת רַבִּי יוֹסֵי בַּר חֲלַפְתָּא, אָמְרָה לֵיהּ מַהוּ דֵּין שֶׁנֶּאֱמַר (דניאל ב, כא): יָהֵב חָכְמְתָא לְחַכִּימִין, לָא הֲוָה צָרִיךְ קְרָא לְמֵימַר אֶלָּא יָהֵב חָכְמְתָא לְלָא חַכִּימִין וּמַנְדְּעָא לְלָא יָדְעֵי בִינָה. אָמַר לָהּ מָשָׁל, אִם יָבוֹאוּ אֶצְלֵךְ שְׁנֵי בְּנֵי אָדָם לִלְווֹת מִמֵּךְ מָמוֹן, אֶחָד מֵהֶן עָשִׁיר וְאֶחָד מֵהֶן עָנִי, לְאֵיזֶה מֵהֶן אַתְּ מַלְוָה לֶעָשִׁיר אוֹ לֶעָנִי, אָמְרָה לוֹ לֶעָשִׁיר. אָמַר לָהּ, וְלָמָּה, אָמְרָה לוֹ שֶׁאִם אִבֵּד הֶעָשִׁיר מָמוֹנִי יֵשׁ לוֹ מֵהֵיכָן יִפְרַע, אֲבָל אִם אִבֵּד הֶעָנִי מָמוֹנִי מֵאַיִן יִפְרַע לִי. אָמַר לָהּ וְלֹא יִשְׁמְעוּ אָזְנַיִךְ מַה שֶּׁאַתְּ מוֹצִיאָה מִפִּיךְ, אִלּוּ נָתַן הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא חָכְמָה לַטִּפְּשִׁים הָיוּ יוֹשְׁבִים וְהוֹגִין בָּהּ בְּבָתֵּי כִסָּאוֹת וּבְבָתֵּי תֵיאַטְרִיאוֹת וּבְבָתֵּי מֶרְחֲצָאוֹת. אֶלָּא נָתַן הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא חָכְמָה לְחַכִּימִין וְהֵם יוֹשְׁבִין וְהוֹגִין בָּהּ בְּבָתֵּי כְנֵסִיּוֹת וּבְבָתֵּי מִדְרָשׁוֹת, הֱוֵי יָהֵב חָכְמְתָא לְחַכִּימִין וּמַנְדְּעָא לְיָדְעֵי בִינָה.(קהלת רבה,א,ה)
וַיֹּאמֶר יְ-ה-וָ-ה לֹא יָדוֹן רוּחִי בָאָדָם לְעֹלָם בְּשַׁגַּם הוּא בָשָׂר וְהָיוּ יָמָיו מֵאָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה(בראשית ו,ג)
משה מן התורה מנין? – (בראשית ו, ג) בְּשַׁגַּם הוּא בָשָׂר.(חולין קלט,ע"ב)
"דע כי נח היה בחינת משה ולא התפלל על דורו, לכן אמר "מחני" - "מי נח" (בהיפוך אותיות) כי הוא גרם לזה, לכן נקרא המבול על שמו. ואף שלא התפלל עליהם, מ"מ בזכותו נתלה להם מאה ועשרים שנה כמנין ימי משה רבנו, וזהו "בשגם הוא בשר והיו ימיו מאה ועשרים שנה", ומשה חזר להתפלל עליהם לתקן אשר עיוות, וע"כ אמר מחני לשון מיחוי כמי המבול".(האר"י,ליקוטי תורה פר' כי תשא,שמות לב, לב)
2.סגולה:
שלא ישכח שמו ליום הדין יאמר כאן (סוף תפילת עמידה) פסוק מהתנ"ך המתחיל באות הראשונה של שמו ומסיים באות האחרונה של שמו.(מתוך הסידור "עוד יוסף חי")
א.מכוון כנגד האב: מצא אישה( התחתן), מצא טוב(=יהב), ןכל זה הוא רצון ה'(הש שניתן הוא ע"פ רצון ה')
מָצָא אִשָּׁה מָצָא טוֹב וַיָּפֶק רָצוֹן מֵיְ-ה-וָ-ה: (משלי יח,כב)
א.מכוון כנגד האם:שירת הים היא שירתו של משה(השם השני) , תוכן הפסוק מסמל תקווה וביטחון בה' (=יהב) ובמרכז הכ"ח, תאריך הלידה של האם
יְמִינְךָ יְ-ה-וָ-ה נֶאְדָּרִי בַּכֹּחַ יְמִינְךָ יְ-ה-וָ-ה תִּרְעַץ אוֹיֵב:(שמות טו,ו)
3.יום הלידה:
כ"ד תשרי, שבת בראשית
יהב משה מרק=702=שבת
בין בראשית לאותיות השם יהב:
י- כנגד עשרה מאמרות בה נברא העולם
ה-הקב"ה ברא את העולם באות ה'
ב- האות הפותחת את פרשת בראשית והתורה כולה.מייצגת את העולם הזה, סגור מכל הכיוונים פרק לתנועה קדימה.
4.חיבור בין השמות: יהב(טוב) ומשה(בשגם)
יהב(גימ' טוב) , ראיית הטוב מופעה בשני מקומות בתורה: בסיפור בראשית ובלידת משה
וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת הָאוֹר כִּי טוֹב וַיַּבְדֵּל אֱלֹהִים בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ(בראשית,א,ד)
וַתַּהַר הָאִשָּׁה וַתֵּלֶד בֵּן וַתֵּרֶא אֹתוֹ כִּי טוֹב הוּא וַתִּצְפְּנֵהוּ שְׁלֹשָׁה יְרָחִים:(שמות ב,ב)
יה"ב דורות(17-טוב) בין נח למשה:
יש גם לזה רמז בפסוק "כי אותך ראיתי צדיק לפני בדור הזה" (ז, א)- בגימטריא שבע-עשרה, שהרי שבע עשרה דורות מנח ועד משה (עשר דורות עד אברהם, ושבע דורות עד משה). וכן נאמר "ותרא אותו כי טוב הוא" (שמות ב, ב) - בגימטריא שבע-עשרה (הרב זכריה טובי שליט"א ,ישיבת כרם דיבנה)
סיום- החיבור בין ענבל וניסים שההפרש בינהם הוא 8:
ענבל=גימ' 152 ; נסים-גימ' 160
ההפרש: 8 - מייצג את כל מה שמעל הטבע,כזיווג שנדמה לקריעת ים סוף כמאורע שמעל הטבע
הברית חלה בר"ח מרחשוון- וורחש שמנו- החודש השמיני ודוק!
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה