יום שלישי, 26 בנובמבר 2013

יוֹמוּלֶדֶת 60 לאמא

                    
 תְּפִילוֹתַיִיךְ מוּבְטַחוֹת לֹא לַשוּב רֵיקָם
מִידוֹתַיִיךְ הַנַעֲלוֹת -מוֹפֶת לְכֹל אָדָם
רָבּוֹת עַשֹוּ חַיִל- אָת עַלִית עַל כּוּלָן

הַמִילִים הַמְחַבְּקוֹת,בְּרַכוֹת וְחִיזוּקִים:
רַחֲשֵי לִבֵּךְ אָף פָּעָם לֹא טוֹעִים.
וְאִילוּ פִּינוּ מָלֵא שִירַת מַטְעָמִים מְמוּלַאִים:
שְנַיִים סוּכָּר וְכוֹס אָהַבָה בֵּין הַשְמָרִים.


1.סגולה:
שלא ישכח שמו ליום הדין יאמר כאן (סוף תפילת עמידה) פסוק מהתנ"ך המתחיל באות הראשונה של   שמו ומסיים באות האחרונה של שמו.(מתוך הסידור עוד יוסף חי)
תְּפִלָּה לְמֹשֶׁה אִישׁ הָאֱלֹהִים אֲדֹנָי מָעוֹן אַתָּה הָיִיתָ לָּנוּ בְּדֹר וָדֹר
(תהילים צ א)
ביאור: המעון הוא הבית,המקלט,מקום המפלט והביטחון
מעון. מקום ודירה :(מלבי"ם באור המלות,שם)
אד' מעון. אתה לנו למחסה בכל דור ודור כמו המדור המגין מזרם וממטר : (מצודת דוד,שם)

2.גימטריית השם:
תמר בת עישה=1427= צניעות ופשטות
תמר = 640 = אמת + צדקה


3.אודות השם מתוך הספר: הגדה של שמות/דליה לשמן:
השם תמר מבטא יופי,גובה וזקיפות קומה,נדיבות ואצילות.
התמר מייצג יושר :"צדיק כתמר יפרח"(תהילים צ"ב,יג)
ויופי של אישה תמירה:"זאת קומתך דמתה לתמר"(שיר השירים ז ח)
במזרח הקרוב והתיכון התמר נחשב לעץ החיים.
במצרים התמר היה מקודש לאל השמש וסימל את פוריות היבולים.

4.הקשר לחנוכה: נרות החנוכה ונרות יום הולדת:
מדוע החליטו לציין את הנס דווקא בהדלקת נרות? ידוע שבזמן שהיוונים גזרו על ברית המילה היו היהודים מלים את בניהם בסתר. על מנת להודיע שנולד בן ומתי מועד המילה, היו מדליקים נרות בחלון (ביום בו נולד הבן נר אחד וכל יום מוסיפים, עד שביום הברית דולקים שמונה נרות. ואולי ביום הראשון היו מדליקים שמונה נרות וכל יום הפחיתו נר אחד. ייתכן שזהו המקור למחלוקת הידועה של בית הלל ובית שמאי). (ע"פ סנהדרין לב,ע"ב- רש"י ור"ח)
לאחר שמרד החשמונאים הצליח, עשו זכר למסירות הנפש של העם על ברית המילה בהדלקת הנרות בכל שנה ושנה. (ע"פ הרב אורי שרקי שליט"א)

5.הקשר לפרשת השבוע- "וישב",פרשת יום ההולדת:
הגמרא במסכת ברכות מג ע"ב:
"נוח לו לאדם שיפיל עצמו לתוך כבשן האש ואל ילבין פני חברו ברבים.מנלן?מתמר שנאמר:
"היא מוצאת והיא שלחה אל חמיה לאמור לאיש אשר אלה לו אנכי הרה ותאמר הכר נא למי החומת והפתילים והמטה האלה"(בראשית לח,כ"ה).
            ע"פ הרב שמואל אליהו:
מסירות הנפש שלה היתה כל כך גדולה עד שהיתה מוכנה למסור את נפשה בהיותה מעוברת על מנת לא להלבין את פניו של חמיה יהודה והעבירה לו את המסר במרומז.

6.תמר- תם המר:
התמר הוא כמובן עץ התמר ופריו המתוק, החותם את שבעת המינים שהשתבחה בהם ארץ ישראל, "ארץ זית שמן ודבש [דבש התמרים]". המלה תמר מזכירה גם את פעולת התמורה ("הוא ותמורתו"). בנוסף, אפשר לנתח את המלה תמר כמלה מר שלפניה האות תי"ו, או המלה תם (תם ונשלם) בתוספת האות רי"ש. בצירוף שתי האפשרויות, אפשר לראות בתמר נוטריקון (מעין קיצור) של תם-מר. הרמזים הללו מצטרפים למשמעות כוללת: תם הטעם המר והפך לטעם מתוק כדבש תמרים, וזו התמורה ממר למתוק. אכן, עץ התמר הוא דוגמא מובהקת להפיכת המר למתוק, שכן התמר הופך מדבר צחיח לנוה-מדבר, והוא מצטיין ביכולתו לגדול גם על מים מלוחים (מרים) ולהפוך אותם לפרי מתוק. (ע"פ הרב יצחק גינזבורג


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה