פתיחה:
תאריך הלידה:ח' תשרי תשי"ג,שבת פרשת האזינו-שבת תשובה
1.מוטיב השירה:
(שירת האזינו<=>שירת הבקשות)
וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה בְּאָזְנֵי כָּל קְהַל יִשְׂרָאֵל אֶת דִּבְרֵי הַשִּׁירָה הַזֹּאת עַד תֻּמָּם:(דברים ל,א)
2.מוטיב התשובה:
שבת תשובה: דרכי התשובה- חמשה נתיבים:(ע"פ ר' מנחם מנדל מליובאוויטש)...
הרב זושא מאניפולי, אמר ...כי תשובה - ראשי תיבות [של חמישה פסוקים]:
ת', תמים תהיה עם הוי' אלוקיך; ש', שיוויתי ה' לנגדי תמיד; ו', ואהבת לרעך כמוך; ב', בכל דרכיך דעהו; ה', הצנע לכת עם ה' אלוקיך.
(על פי 'היום־יום' ג' תשרי)
על כך אמר אדמו"ר הרש"ב(ר' שלום בער מליובאוויטש):
תיבת 'תשובה' צרופה מחמש אותיות, אשר כל אחת מהן הינה דרך ואופן בעבודת התשובה - וביאר חמשת האופנים, אשר באים כולם מן הכח אל הפועל על־ידי עבודת התפילה:
א.תמים תהיה עם ה' אלוקיך(דברים יח,יג)
עבודת התשובה הבאה על־ידי התמימות. כמה בחינות ומדרגות בענין התמימות, וביחס אל התשובה, הבחינה העולה על כולנה היא תמימות הלב - הנקראת 'רצינות' – כשם שנאמר אודות אברהם אבינו, "ומצאת את לבבו נאמן לפניך".
(על־פי 'היום־יום' ד' תשרי)
ב.שיוויתי ה' לנגדי תמיד(תהילים טז,ח)
שם הוי'ה מורה על התהוות העולם והתהוות הנבראים, אשר התהוות הבריאה כולה וחיותה הוא בדרך אין ערוך מאין ליש. זו היא עבודת התשובה הבאה למי אשר תמיד לנגד עיניו ענין ההוויה של העולם ומלואו.
(על־פי 'היום־יום' ה' תשרי)
ג.ואהבת לרעך כמוך(ויקרא יט,יח)
כאמרתו של רבנו הזקן בעל התניא, אשר אהבת ישראל הינה הכלי ל"ואהבת את ה'", ומבואר במאמר חז"ל "כל שרוח הבריות נוחה הימנו, רוח המקום נוחה הימנו". עבודת התשובה בסיבת לב טוב.
(על־פי 'היום־יום' ו' תשרי)
ד.בכל דרכיך דעהו(משלי ג,ו)
האדם השם לבו ודעתו על כל הנעשה עימו ומסביב לו, רואה הוא אלוקות במוחש, וכמו שאמר אדמו"ר האמצעי ביתרונם של בעלי העסקים על יושבי־אוהל (בני תורה) בענין ראיית אלוקות במוחש, שכן בעל עסק רואה כי הפרנסה מזומנת לו מן השמים. זו היא עבודת התשובה הבאה מראיית השגחה־פרטית.
(על־פי 'היום־יום' ז' תשרי)
ה.הצנע לכת עם ה' אלוקיך(מיכה ו,ח)
זהירות
שלא תהיה שום בליטה, וכמאמר 'לעולם יהא אדם ערום ביראה', וענין הערמומיות
('ערום') הוא שלא יהיה ניכר כלל על האדם מעלתו האמיתית. ידוע שכמה
מהחסידים הראשונים היו מסתירים עצמם ואם התגלו היו מצטערים. וזוהי עבודת
התשובה הבאה מהצנע לכת.
(על־פי 'היום־יום' ח' תשרי)3.מוטיב האיזון:מזל מאזניים ופרשת האזינו
המילה אוזן, באה מלשון איזון, מאזניים. אכן היא האיבר השומר על איזון, שיווי משקל לגופנו.
המאזניים מהווים סמל למאזני הצדק בהם נמדדים ונשקלים המעשים הטובים וחטאי הבריות,
אשר ביום הדין ידונו לכף זכות או לכף חובה.
אדם שוקל מעשיו ועושה חשבון נפש (עורך מאזן שנתי).
עוד מסמלים המאזניים, את האיזון בין הלילה והיום (אורך היום ואורך הלילה) החל בתקופה זו.
(מתוך אתר משרד החינוך)
סיום:בן שישים- לזיקנה?
יְהוּדָה בֶן תֵּימָא אוֹמֵר, הֱוֵי עַז כַּנָּמֵר, וְקַל כַּנֶּשֶׁר, וְרָץ כַּצְּבִי, וְגִבּוֹר כָּאֲרִי לַעֲשׂוֹת רְצוֹן אָבִיךָ שֶׁבַּשָּׁמָיִם.
...הוּא הָיָה אוֹמֵר:בֶּן חָמֵשׁ שָׁנִים לַמִּקְרָא,
בֶּן עֶשֶׂר לַמִּשְׁנָה,
בֶּן שְׁלשׁ עֶשְׂרֵה לַמִּצְוֹת,
בֶּן חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה לַתַּלְמוּד,
בֶּן שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה לַחֻפָּה,
בּן עֶשְׂרִים לִרְדּוֹף,
בֶּן שְׁלשִׁים לַכֹּחַ,
בֶּן אַרְבָּעִים לַבִּינָה,
בֶּן חֲמִשִּׁים לָעֵצָה
בֶּן שִׁשִּׁים לַזִקְנָה
בֶּן שִׁבְעִים לַשֵּׂיבָה, בֶּן שְׁמוֹנִים לַגְּבוּרָה, בֶּן תִּשְׁעִים לָשׁוּחַ, בֶּן מֵאָה כְּאִלּוּ מֵת וְעָבַר וּבָטֵל מִן הָעוֹלָם:
(אבות ה,כ-כא)
מהי זיקנה ?
ת''ר {ויקרא יט-לב} מפני שיבה תקום יכול אפילו מפני זקן אשמאי ת''ל זקן ואין זקן אלא חכם שנאמר {במדבר יא-טז} אספה לי שבעים איש מזקני ישראל רבי יוסי הגלילי אומר אין זקן אלא מי שקנה חכמה שנאמר {משלי ח-כב} ה' קנני ראשית דרכו (קידושין לב,ע"ב)
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה