יום שבת, 4 בפברואר 2012

ענבל וניסים: על זכייה והתעוררות

א.נישואין וזכייה:
1.הזכייה בשכינה
דריש ר''ע איש ואשה זכו שכינה ביניהן לא זכו אש אוכלתן (סוטה יז,ע"א)
שכינה ביניהם. שהרי חלק את שמו ושיכנו ביניהן יו''ד באיש וה''י באשה: לא זכו אש אוכלתן. שהקב''ה מסלק שמו מביניהן ונמצאו אש ואש (רש"י,שם)

2.הזכייה בעזר
וַיֹּאמֶר יְ-ה-וָ-ה אֱ-לֹהִים לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ אֶעֱשֶׂהּ לּוֹ עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ:(בראשית ב,יח)
עזר כנגדו. זכה- עזר, לא זכה - כנגדו {ב"ר יז, ג.} להלחם: (רש"י,שם)

האמנם הנישואין משולים לזכייה? הכתובה היא ככרטיס הגרלה והטלפון מאראלה ממפעל הפיס כשיחה מהחותנת?
א.מעגל ראשון: בין אדם לעצמו
ובשם הסבא מקעלם זצוק ״ל מובא שביאר : ״זכו ״ הוא מלשון זיכוך , והיינו שאם זיככו עצמם ומידותיהם כראו י אז
שכינה שורה ביניהם , ״לא זכ ו ״ היינו שלא זיככו מידותיהם אז אש אוכלתן . (ישמח לב, נישואין באגדה,סימן כו)

מעגל שני: בין אדם לחברו
היינו כששניהם זוכים לחזק אחד את השני ודנים אחד את השני לכף זכות על ידי זה שכינה שורה בינהם כי לא מצא הקב"ה כלי המחזיק ברכה אלא השלום וכשאין הבנה הדדית ביניהם ואינם רוצים לחזק אחד את השני אזי אש המחלוקת אוחזת אותם חס ושלום.(אשר בנחל,ר' נתן מברסלב)


מעגל שלישי:בין אדם למקום
...שכינה ביניהן...

ב.התעוררות חיצונית והתעוררות פנימית:

1.ענבל-
התעוררות פנימית שיוצרת השפעה חיצונית
לשון הפעמון קנה מתכת שבראשו כדור קטן.הענבל מתנועע ומקיש בזוג המשמיע קול צלצול (אבן שושן)
...אֵלוּ הֵן חַרְצַנִּים וְאֵלוּ הֵן זָגִים, הַחַרְצַנִּים אֵלוּ הַחִיצוֹנִים, הַזָּגִים אֵלּוּ הַפְּנִימִים, דִּבְרֵי רַבִּי יְהוּדָה. רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר, שֶׁלֹא תִטְעֶה, כְּזוּג שֶׁל בְּהֵמָה, הַחִיצוֹן זוּג וְהַפְּנִימִי עִנְבָּל: (נזיר פרק ו,משנה ב)
כְּזוּג שֶׁל בְּהֵמָה-כפעמון התלוי בצואר של בהמה.הַחִיצוֹן זוּג-החלק החיצוני של הפעמון,שהמקוש נמצא בתוכו, נקרא זוג וְהַפְּנִימִי עִנְבָּל-והחלק הפנימי היינו המקוש הנוקש,נקרא ענבל,וכך בענבים הזג הוא החלק החיצוני (קהתי,שם)

כָּל כְּבוּדָּה בַת מֶלֶךְ פְּנִימָה...(תהילים מה,יד)

2.נסים-התעוררות חיצונית שיוצרת השפעה פנימית:
א.דגל המתנוסס על תורן ב.מעשה פלא , דבר שהוא למעלה מן הטבע (אבן שושן)

שְׂאוּ נֵס צִיּוֹנָה הָעִיזוּ אַל תַּעֲמֹדוּ ...(ירמיה ד,ו)
שאו נס. הרימו נס לרמז להתאסף לציון להשגב בה :(מצודת דוד,שם)
נס. כלונס ארוך ובראשו וילון לרמז להתאסף (מצודת ציון,שם)

נסי מצרים- התערבות חיצונית שנועדה ליצור התעוררות פנימית:
בקרב מצרים:
וְיָדְעוּ מִצְרַיִם כִּי-אֲנִי יְ-ה-וָ-ה בִּנְטתִי אֶת-יָדִי עַל-מִצְרָיִם וְהוֹצֵאתִי אֶת-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל מִתּוֹכָם (שמות,ז,ה)
בקרב בני ישראל:
וּלְמַעַן תְּסַפֵּר בְּאָזְנֵי בִנְךָ וּבֶן בִּנְךָ אֵת אֲשֶׁר הִתְעַלַּלְתִּי בְּמִצְרַיִם וְאֶת אֹתֹתַי אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בָם וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי יְ-ה-וָ-ה:(שמות י,ב)

על החיבור בין 2 סוגי ההתעוררות:
בצאתי לקראתך – לקראתי מצאתיך (ריה"ל)

ליכא מידי דלא רמיזי באורייתא (תענית ט' א):

הִשְׁבַּעְתִּי אֶתְכֶם בְּנוֹת יְרוּשָׁלִַם... אִם-תָּעִירוּ וְאִם-תְּעוֹרְרוּ אֶת-הָאַהֲבָה, עַד שֶׁתֶּחְפָּץ (שיר השירים ב, ז)

אם תעירו-התעוררות פנימית:
היינו שראש ההתעוררות בא מתתחילה מאהבת ישראל לקב"ה וזה מעיר את אהבת ה' לגואלם ולמהר את הקץ
אם תעוררו-התעוררות חיצונית:
היינו שמתחילה הקב"ה מעורר את אהבתו לעמו שלא יהיו נשקעים בקרב שכניהם חס וחלילה ומביא סיבות שיתעוררו גם עמו לאהבת ה' ע"י עבודת בית המקדש(מטיב שיר, הנצי"ב מוואלאז'ין,שם)


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה